O Canada! Our home and native land..........

Oke, dan nu even een paar typische cultuur verschillen welke ik toch wel echt even met jullie moet delen! Zo was ik namelijk gister op de golfbaan en wat voor Candees tafreeltje ik daar nou weer mee maak, dat is toch wel een beetje anders dan in Nederland. En ik ben dus vrij geschockeerd. Matthijs en Manon hadden mij al gewaarschuwd dat Canadese kindjes heel kinderlijk worden gehouden, maar dit sloeg tochecht alles! Ik zougister namelijk mijn puttalent even verbeteren, maar op de puttinggreen was een kinderklasje die les kreeg. De kinderen waren rond de zes jaar, maar van 2 van de 5 kinderen waren de ouders er gewoon bij en die liepen de hele tijd met het kindje van hole naar hole mee en maar op dat kind in praten etc. en die pro zegt er gewoon niets van. De kinderen krijgen zelf niet eens de kans om na te denken zo overdreven zaten die ouders erboven op. Maar het schijnt hier heel normaal te zijn als je dat als ouder doet, misschien hoort het zelfs wel bij je ouderlijke plicht! Daarnaast mag je volgens de Canadezen nooit tegen een kindje zeggen dat die iets slecht doet, iets slechts wordt dood gezwegen en iets goed wordt de hemel in geprezen. Zo was ik met Noa in het zwembad en zij sprong van een vlot, volgens de regels mag dat niet, maar dat wist ik niet. Toen kwam de badjuf, helaas niet de meester, zeggen tegen Noa 'sweety, make sure you won't stand on that again' het was serieus een wonder dat er uberhaupt wat gezegd van werd, maar ik kan mij badjuf Renny nog wel herrineren, de striemen staan nog in mijn arm zo hard kneep ze mij altijd omdat ik de 7 meter onderwater maar niet kon halen, de heks!

En de Canadezen zijn ook zo preuts, zo kan Finna absoluut niet in alleen en zwembroekje rond lopen, het is een grofschandaal als een kindje van 2 met een ontbloot bovenlijf rondloopt! De Canadeze vriendinnetjes van Noa en Sofie zijn daar vrij geshokeerd over! Help hoe moet dat nu met de zindelijkheidstraining, nu ze zelf alles uittrekt (meestal als het te laat is, helaas).

Wat belangrijk is voor de Canadezen is de eerste vraag die ze je stellen als ze je begroeten, ze zeggen hay how are you doing en dan moet je dus antwoorden fine and how are you doing, je moet altijd de vraag terug stellen, anders is dat heel onbeleefd als je datn niet doet! En dat ontdek ik nu, ik ben dus de eerste 6 weken heel onbeleefd geweest, maar man al die mensen die ik helemaal niet kende die direct vragen hoe het gaat ik vond dat zo raar. Nu begrijp ik dat het ze geen ruk interesseert hoe het met me gaat, maar dat het gewoon een uitgebreide hallo is.

En dan heb ik vandaag nog de fout van mijn leven gemaakt! Door het geweldige spel singstar, zingen de meiden de hele tijd girl van Anouk (mijn lievelingsliedje). Noa zingt voornamelijk de hele dag girl, girl, girl get it while it's hot they say (okeeee), dus het vriendinnetje van Noa was toch wel erg nieuwschierig naar het liedje. Lief dat ik ben heb ik het liedje even voor dat meisje geyoutubed! Aai, dat was een shock die blonde hollandse dame te springen in haar roze bh!! OEPS! Gelukkig waren alle tatoos niet zo shockeerend aangezien de gemiddelde Canadees minstens zijn halve lichaam heeft getatoeeerd!

Nog een echt Canadees item is de Garage Sale! Ze hebben het bij ons in de wiidswal na proberen te doen, maar of het echt aan de Garage Sale van hier kan tippen? Hele opritten staan vol met..... Met wat eigenlijk? Met oude rotzooi? Waar ze het vandaan halen al dat spul, echt geen idee, ahoewel hebben ze hier allemaal minstens één of twee garages waar nooit de auto in staat, moet je dan met een garage??

En gister zijn we nog naar de Hopelookout geweest, maar omdat de auto stuk was moesten we op de fiets! Een helm op is hier verplicht! Gelukkig paste ik die van Sofie, maar erg charmant voelde ik me niet! Toen moesten we op mini fietsjes de berg opfietsen, we fietsten gewoon over de snelweg, dat is hier ook heel normaal fietsers aan de kant van de snelweg. Ik had al kramp in mijn kuiten voordat we aan de run begonnen. Maar ach we hebben het in 56 minuten gedaan, boven bij het bankje ligt al va 9 juli een guestbook (ontdekten we nu) en daar heeft één iemand ingeschreven dat die het in 24 minuten heeft gedaan! HELP! We moeten nog even door trainen dus...

Over Canadeze tafrelen gesproken, ze zijn hier heel ouderwets met bankieren, wisten jullie dat hier alles nog per check gaat, omg het is zo ouderwets dat ik niet eens weet hoe je dat papiertje waar je een bedrag op schrijft moet schrijven. En voor pinnen moet je extra betalen als je niet bij je eigenbank pint en in de supermarkt werkt mijn pinpas sowieso al niet, ik baal nog steeds dat ik de creditcard niet mee heb genomen, maar gelukkig is het welverdiende salaris in contante Canadese dollars, dus tot nu toe red ik me prima.

Beste mensen ik blijf me verbazen over de wonderen van dit land. Ondertussen ben ik hard aan het balen want ik heb pas ontdekt dat ik met het zalmseizoen, het momement waar de zalmen tegen de rivier in springen om eitjes te leggen en vervolgens te sterfen, dan ben ik al weer in Nederland tussen springende dames in roze bhs.

Reacties

Reacties

carla

Nou Fem, dat met die garage's moet je wel een thuisgevoel geven............. Bij ons kan de auto er ook niet in.

tante julia

Leuk,leuk je verhalen,
dat preutse ben je wel gewend,
zo zijn alle agricola's!
dikke tut tante julia

bram

Hee Fem,

Wees blij dat je pas het niet doet, anders kom je nooit meer terug met al die zooi die je dan koopt!!!
ben blij dat je het zo naar je zin hebt!!

kusjes

beppe Cilia

Ach ja Femke: 's Lands wijs, 's lands eer. Het leven in Hope doet me denken aan vroeger. Alleen toen werd een kind bijna nooit geprezen. Het zou eens verwaand kunnen worden! En als hier een meisje achter de kassa zegt: “prettige dag nog”, dan denk ik niet dat ze echt over het verdere verloop van mijn dag inzit. Maar het heeft wel iets: In een heel ander leefgebied stappen en meemaken hoe men daar met elkaar omgaat. Fijne tijd nog daar en groetjes van ons hier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!