Af tellen...

Okeee, het aftellen is echt begonnen, na een fantastische mooi weekend in het hoge Noorden kan ik nu de nachtjes gaan tellen. Inmiddels heb ik een hele voorraad tshirtjes en afritsbroeken in geslagen, mijn oranje hike schoenen zijn opgeboetst en mijn blauwe sandalen met Friesland sokken zijn ook weer uit de kast gehaald, oftewel ik ben er klaar voor!!

Donderdag komt tutmemmie naar Eindhoven, we gaan nog even sociaal moeder en dochter dingen doen (eindelijk, want op de een of andere manier komen we hier in Friesland niet aan toe). En dan reizen we vrijdag samen met de trein (ons bent zunnig) naar Schiphol. Hier moet ik nog even mijn Starbucks behoefte bevredigen (hmmm, weer geen bananabread en de nl koffie proeft nog steeds naar water, maar het groene Starbucks mevrouwtje lacht zo lief, dus net zeuren en troch zoepen).

Ik vlieg om 20.45 naar Thailand, ik vind het nu wel een kleinbeetje spannend, 10 uur lang met mijn benen in de nek zitten. De vlucht duurt ongeveer 10 uur en heb dan nog een korte binnenlandse vlucht. Ik ben dan 16.15 locale tijd in Chiang Mai. Het is in Thailand 5 uur later dan in NL.

Ik neem geen laptop noch telefoon mee, hoe minder mee hoe minder ik kwijt kan raken. Dus bij deze al vast een voorproefje van mijn reis, om een beetje een idee te scheppen waar/wanneer ik ben.

15 juli Reisinformatie:

15:47 Station Eindhoven à Spoor 5

17:14 Amsterdam Schiphol

20:45 Amsterdam(AMS)

12.30 Bangkok Suvarnabhumi Intl. (16 juli)

Met: KLM Royal Dutch Airlines

Vluchtnummer: KL0877

16 juli

15:05 Bangkok Suvarnabhumi Intl.

16:15 Chiang Mai

Met: Thai International

Vluchtnummer: TG0114

Chiang Mai, de Roos van het Noorden:

De hoofdstad van Noord Thailand, Chiang Mai, ligt op ongeveer 700 kilometer afstand vanBangkok en wordt omgeven door hoge bergen. Het gebied bestaat voornamelijk uit jungle waar vele bergstammen leven. Ook is er veel exotische flora en wildlife te zien in de Nationale Parken bij Chiang Mai. De stad heeft een eigen identiteit; doordat de stad zo noordelijk ligt heeft Chiang Mai een unieke cultuur, tradities, eten en gebruiken. De geïsoleerde ligging van Chiang Mai heeft ervoor gezorgd dat de bevolking hun unieke manier van leven lang heeft weten te bewaren. De bevolking bestaat veelal uit boeren en handwerkers met een eigen dialect, eigen gebruiken, eigen festivals, eigen architectonische tradities, hun eigen inheemse kunstwerken, hun eigen dansen en hun eigen afwijkende cuisine. De bergstammen dragen bij aan een groot deel van het speciale en kleurrijke karakter van het prachtige berggebied.

Deze Noord Thaise cultuur wordt ook wel de Lanna cultuur genoemd. In het verleden was Chiang Mai namelijk alleen bereikbaar per olifant of over de rivier. Pas in 1920 is er een spoorlijn aangelegd naar de stad, en in 1932 reed het eerste gemotoriseerde voertuig Chiang Mai binnen.

Met de taxi naar Villa Oranje, waar ik Melanie Aarts ontmoet, een Nederlandse (den Bosch) deelnemer aan het WLS programma.

Villa Oranje, Nederlands Hotel in Chiang Mai:

Villa Oranje Chiang Mai is een klein gezellig hotel waar u nog op persoonlijke aandacht kunt rekenen. Uw gastheer is een Nederlander. Het personeel spreekt Engels. Villa Oranje is gebouwd in de prachtige Lanna stijl die typerend is voor het rijke culturele Noord Thailand. Het Hotel bevindt zich in het centrum van Chiang Mai bij de Chiang Mai Gate.

Villa Oranje in Chiang Mai vindt u in de zilversmedenwijk tegen de zuidelijke gracht van het oude centrum.

17 Juli, WLS begint:

17 Juli, WLS begint.

10:00 We ontmoeten Prachit, het locale aanspreek punt.

Avond Sunday Night Market

Overnachting in Tawan Court.

Sunday Night Market

De nachtmarkt is een markt waar prachtige handgemaakte artikelen worden verkocht.

Ambachtfabrieken; bij de ambachtfabrieken kunt u zien hoe zijde geweven wordt, hoe papieren parasols gemaakt worden en hoe houtsnijwerk vervaardigd wordt

Tawan Court

A small hotel in the middle of Chiang Mai city centre. Our location makes it convenient for our guests to explore the charm and culture of Chiang Mai and yet provides a quiet hideaway. We are only a five-minute walk away from Chiang Mai's famous Night Bazaar. Visit us to experience a small-family run hotel.

18 juli

8.00 Reis naar het dorp.

Eenmaal in het dorp wordt ons direct het communiceren met olifanten geleerd, het uitdelen van commandos en gaan met hen naar de rivier om hen te baden.

10.00 Ontbijt.

Na het ontbijt gaan we in het bos opzoek naar locale kruiden en planten om hier eten/medicijnen van te maken voor de olifanten.

12.00 Lunch.

Na de lunch gaan we met de olifanten naar de rivier om hen te laten baden, we brengen hen terug naar het bos voor de overnachting en lopen zelf terug naar de homestay.

Homestay

We are located in Muang Kued Village, Kued Chang Sub-District, Mae Taeng District, Chiang Mai Province, Thailand. Currently, 8 Thai home stay families welcome visitors inside and outside of the country. Through the home stay program, you will get to experience an authentic Northern Thai village life with Thai families.

Zie voor meer info op:

http://www.homestay1.com/ep1.html

18.00 Diner.

Na het diner gaan we terug naar het bos om vertrouwd te raken met de olifanten en de nacht.

Terug bij de homestay is er nog tijd voor een Thaise massage les.

19 juli

8.00 Ontbijt

Na het ontbijt gaan we erop uit voor een trekking, onderweg zullen we lunchen en na de lunch gaan we raften (de droom waar ik in Canada geen tijd voor had).

Trekking

In our village, the most popular trekking trail is the waterfall trail. It almost feels like you are lost in a jungle! Our village has a variety of trekking trails; 1 to 2 hours, 2 to 4 hours, and 4 to 6 hours.

(Hopelijk kan ik dit aan met mijn fantastische, wel onderhouden conditie)

Raften

Het is nog een verrassing welke vorm van Rafting we gaan doen... En er hoeft niet getwijfeld te worden naar welke vorm mijn voorkeur uitgaat (bamboo, ik ben toc geen panda)

White water Rafting The river called Mae Taeng river which runs across in Kued Chang Sub-District is an exciting rafting spot in Muang Kued Village. Of Bamboo Rafting
About 30 minutes of relaxing and peaceful time on a bamboo raft

Na alle avonturen gaan we terug naar de homestay voor diner en na het diner, lekker hossen... Oftewel Thaise dansles.

20 juli

8.00 Ontbijt

Na het ontbijt krijgen we een rondleiding door het dorp en uitleg over de manier van leven.

Hierna zal er gewerkt moeten worden, we gaan helpen met de herbebossing en aanplanten van bomen. Als we klaar zijn met deze ‘argiculture practice' gaan we naar de homestay terug voor diner.

21 juli

8.00 Ontbijt

Vandaag is een klein beetje een verrassing, omdat ik twee verschillende programmas heb ontvangen. We gaan of naar de: Bann Den Temple / Mae Ngun Dam. (mijn vriendje google kan hier geen info over vinden, of ik kan niet zoekenL). Of we gaan vandaag een les volgen voor fruit / groente art craft, het maken van figuren uit groenten / fruit en bananenblad decoratie. Het is dus één grote verrassing!

22 juli

7.00 VROEG OPSTAAN, om met de olifanten naar de rivier te reiden, ze te laten baden. Daarna gaan we terug voor ons eigen ontbijt en mogen we het eten voor de olifanten klaar gaan maken. In de middag is het tijd voor funstuf, we gaan met de ziplijn over de rivier.

18.00 Diner, na het diner gaan we terug het bos in om met de olifanten te leren leven.

23 t/m 26 juli

8.00 Ontbijt, na het ontbijt reizen we af naar de ‘werkplaats'. Hier gaan wij mee helpen bouwen aan een dam. Wat ik toch een klein beetje spannend vind of mijn conditie het trekt. Ik ben op stage ontzettend lui geworden en moet nu ineens weer in beweging, ieeuwl!

27 juli

7.00 Vroeg opstaan, omdat ik hier nu eenmaal goed in ben, we lopen naar het bos naar mijn olifantenvriendjes en reiden ze naar de rivier. Hier laten we de olifanten baden en brengen ze daar na weer terug. Dan is het tijd voor een ontbijtje. Na het ontbijt gaan we naar een tempel om eten bij de monniken te brengen. Hierna hebben we lunch en is het weer tijd om een rondje te gaan reiden met de olifanten, hen te laten baden en terug te brengen naar het bos.

28 juli

8.00 Ontbijt, Dit is de laatste ochtend in de homestay, we zijn klaar met de olifanten en het harde werken en gaan vandaag terug naar Chiang Mai, onderweg pakken we nog een paar mooie bezienswaardigheden mee, oftewel een dag vol met excursies. We beginnen bij het Tiger kingdom. De olifanten zijn passee en we gaan nu naar de tijgers. Dit kun je het beste vergelijken met een dierentuin met allemaal tijgers in de kooien/hekken, tegen betaling mag je achter het hek om te spelen/knuffelen of gewoon op de foto te gaan met de beestjes. Na de tijgers reiden we door naar een Wat Phrathat Doi Suthep, dit is een boeddhistische tempel, vaak Doi Suthep genoemd, naar de berg waar de tempel zich op bevind. Vanaf hier moet je een fantastisch uitzicht over de stad hebben.

Doi Suthep (vraag het wikipedia):

Volgens de gangbare legende, had een monnik met de naam Sumanathera uit Sukhothai een droom, waarin god hem vertelde naar Pang Cha te gaan en te zoeken naar een relikwie. Sumanathera vertrok naar Pang Cha en vond een been, waarvan men beweert dat het de schouderbeen is van Boeddha. De relikwie vertoonde magische krachten: het gloeide, was in staat te verdwijnen, het kon zich uit zichzelf bewegen en zich vermenigvuldigen. Sumanathera nam de relikwie mee naar de koning Dharmmaraja die toen over Sukhothai regeerde.

De gretige Dharmmaraja deed offers en organiseerde een ceremonie toen Sumanathera aankwam, maar de relikwie vertoonde geen ongewone kenmerken. De koning betwijfelde de echtheid van de relikwie en vertelde Sumanathera het te houden.

Ook koning Nu Naone uit Lanna hoorde van de relikwie en vroeg Sumanathera naar zijn koninkrijk te komen en hij vertrok met toestemming van zijn eigen koning Dharmmaraja in 1368 naar Lamphun in Noord-Thailand.

De relikwie brak in tweeën, waarbij het ene deel even groot was als het origineel en het tweede kleiner. Het kleinste deel werd bij de relikwieën in een tempel in Suandok gezet; het andere deel werd bij de koning op de rug van een witte olifantgezet die losgelaten werd in de jungle. Volgens de legende beklom de olifant de berg Doi Suthep die vanaf dat moment Doi Aoy Chang (Suikerolifantberg) werd genoemd. Daar trompetterde hij drie keer en viel dood neer op de heuveltop. Dit werd geïnterpreteerd als een teken en koning Nu Naone gaf de opdracht voor de bouw van een tempel op de berg.

Na de stad van boven te hebben bekeken wordt het tijd om de stad van dichtbij te gaan ontdekken, met de Chiang Mai city tour! En dan is het tijd om in te checken in ons hotel, volgens mij is dit het zelfde hotel waar we het programma beginnen, maar ik weet het niet zeker, een verrassing dus! En in de avond is het tijd voor het afscheidsfeestje. We hebben dit in Khantoke, het is een luxe restaurant waar je op de grond zit (pff wat luxe), aan kleine tafeltjes en onder genot van een prachtige dans show krijg je allemaal noordthaise gerechten, ik ben benieuwd!!

29 juli

8.00 Beginnen we de dag met een thaise kookles, hmm?? Om 8 uur, ik vraag me af of dit in het programma klopt, of gaan we thaise scrambled eggs maken?

30 juli

Dit is een vrije dag in het programma, ik denk dat ik deze dag als chill dag ga gebruiken. Even bij tanken voor de laatste paar daagjes.

31 juli

Na het laatste nachtje in het hotel is het vandaag het einde van het programma, nu wil ik vandaag de nachttrein pakken naar Bangkok. Volgens Prachit (begeleidster van de tour) gaat deze elke middag om 16.00 uur. Het treinen is een veel voorkomende reisstijl in Thailand en daarom moet ik het ook proberen natuurlijk. Ik leg maar liefst 700 km af per trein. Ik heb nog geen ticket, maar die moet je daar zo kunnen kopen.

1 t/m 3 augustus

Vandaag kom ik aan in Bangkok, hier verblijf ik 3 dagen in de jeugdherberg Smile Sociaty. Het heeft heel lang geduurd voordat ik een geschikte overnachting plaats had gevonden. Ik wou niet in een hotel omdat ik wel wat gezelligheid om me heen wou, maar ik wou niet in een loesje jeugdherberg en al snel ontdekte ik dat de khoa san road, de backpackers straat, niet geschikt was uit de verhalen die ik las. Na lang speuren had deze jeugdherberg de beste recensies (vooral de beoordeling van het personeel scoorde erg hoog).

Wat ik in Bangkok allemaal wil gaan doen weet ik nog niet precies, ik wil heel graag een fietstocht doen (geloof het of niet er worden heel veel fietstochten in snikheet Bangkok georganiseerd) en ik wil graag in een Klong (van die smalle bootjes) varen over de rivier, misschien een bezoekje aan de Baiyoke Sky, de hoogste toren van Bangkok (ik heb de Hope lookout gehad, Space Needle, Vancouver lookout, dan kan de Baiyoke Sky toch niet uitblijven).

3 augustus vlieg ik in de avond laat (hoelaat precies eig??), terug naar Nederland. Op donderdag 4 augustus land ik om 5.45 uur Schiphol. Dan snel bijkomen en zaterdag naar de Snekerweek om vervolgens zondag alweer af te reizen naar het zonnige zuiden, aangezien ik va maandag alweer vollenbak mag werken... :)

Reacties

Reacties

Tante Julia

Heel veel plezier , geniet van het mooie land ( ben eigenlijk wel een beetje jaloers ) de mensen , eten , olifanten ,tijgers , tempels ,monniken en Boeddha dan komt het helemaal goed! in dikke tút xxx

beppe Cilia

Een heel goede reis toegewenst. Een fijn verblijf daar en vooral ook een behouden thuiskomst.
Liefs van pake en beppe Joure

Nina

Het klinkt echt super Fem! Jammer dat ik nog moet werken, anders was ik zo mee gegaan!!! Olifanten zijn mijn favo dieren dus geef maar een extra knuffel namens mij! See you in the Sneekweek!
Tuut Nina

Hans

He Femke, we kunnen bijna opvliegen, als er een vliegtuig naast jullie vliegt wel even zwaaien he :p. Heel veel plezieer, geniet ervan! Groetjes Hans

Susan

Hoi Femke,

ik wens jou heeeeeel veel plezier!

Je neemt je tel en laptop dan wel niet mee, maar fototoestel en/of videocamera vast wel! Bin benijd! :D

Geniet ervan, dit wordt onvergetelijk!

Liefs Suus

tante Agnes

hey Fem,
geniet van deze onderneming, wacht met spanning je mooie verhalen af.
dikke tút van tante Agnes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!